Triggerpoints

Een triggerpoint bestaat uit kleine spiervezels die vast en verkrampt in elkaar zitten. Een spier met een triggerpoint trekt zich samen, wat voelbaar is als een strakke band. De spier wordt korter en slechter doorbloed en verzwakt uiteindelijk. Andere spieren gaan de taak van de verzwakte spier overnemen. Als dit langere tijd duurt, raken deze spieren overbelast. Als gevolg hiervan kunnen zich in deze spieren ook triggerpoints ontwikkelen, zo kan er ook sprake zijn van pijn “op afstand”. Er worden dus ook triggerpoints behandeld die niet direct op de plaats van de klacht zitten, maar welke wel herkenbare pijn veroorzaken.

Behalve pijn en verzwakte spieren kunnen triggerpoints ook nog andere klachten met zich meebrengen, zoals:

$

Een niet-fit gevoel: zweterig, rillerig, duizelig

Koude handen

Wazig zien

$

Coördinatiestoornissen, zoals moeite met schrijven of met het maken van precieze bewegingen

Oorzaak van triggerpoints

Triggerpoints kunnen op verschillende manieren ontstaan. De meest voorkomende oorzaak is chronische overbelasting van de spier, bijvoorbeeld door een verkeerde (werk)houding of door sport.

Verder kunnen triggerpoints het gevolg zijn van:

$

Acute spierproblematiek na een ongeval, blessure of verkeerde beweging

$

Houdingsafwijkingen zoals een beenlengteverschil of scoliose

$

Een periode van immobilisatie door gips of het dragen van een sling

$

Knellende kleding, dragen van een zware rugzak

$

Langdurige overbelasting door sport of werk

Vermoeidheid, slecht slapen

Verkramping van spieren

$

Hormonale stoornissen, verminderde schildklierfunctie, tekort aan bepaalde voedingsstoffen door verkeerd eetpatroon

$

Psychische factoren zoals stress en depressie

Niet voldoende water drinken

De behandeling

Bij Triggerpoint Therapie wordt er manueel druk uitgeoefend op een triggerpoint met als doel de verkramping in de spier op te heffen en de spierfunctie te herstellen.

Na de behandeling

Na een behandeling met Triggerpoint Therapie voelt de behandelde spier de eerste uren gevoelig, stijf of beurs aan. Ook het aanspannen van de spier doet dan pijn. De napijn wordt geleidelijk minder. Meestal is de pijn na vijf dagen helemaal verdwenen. Om de nabehandeling zo goed mogelijk te laten verlopen krijgt u oefening mee voor thuis en wordt geadviseerd de behandelde spieren warm te houden door bijvoorbeeld een kruik of kersenpittenzakje.

Als u geen napijn meer hebt, zult u duidelijk merken dat de behandeling verbetering heeft gebracht. De uitstralende pijn die u voor de behandeling had, is (grotendeels) verdwenen. U kunt de spier beter bewegen, u kunt meer kracht zetten en kleine bewegingen kunt u beter coördineren. Ook kan de behandeling ervoor zorgen dat u zich helemaal fitter en meer ontspannen voelt. Afhankelijk van uw klachten hebt u een of meer behandelingen nodig.

Als u één van deze klachten heeft, laat dan een screening doen. Dat kan zonder verwijzing. Tijdens het kennismakingsgesprek vertellen we hoe uw specifieke klacht verholpen kan worden. Direct na de intake heeft u duidelijkheid over hoe uw behandelplan eruit zal zien.

Wilt u weten of uw klacht een indicatie is
voor Triggerpoint therapie?

Vraag het de fysiotherapeut.

Van Drempt

Triggerpoints, Fysio- en Manuele therapie